شناسه خبر : 100055
یکشنبه 24 ارديبهشت 1402 , 14:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نوام چامسکی: ارتش اوکراین نابود شده است /آمریکا از ادامه جنگ سود می‌برد

فاش نیوز - فیلسوف، زبان‌شناس و ‌اندیشمند آمریکایی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره جنگ اوکراین تاکید کرده آمریکا از این جنگ سود می‌برد ولی تاوان آن را مردم اوکراین می‌دهند و ارتش این کشور نیز تقریباً نابود شده است.
444 روز از از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که تاکنون ده‌ها هزار کشته از دو طرف و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. طی این مدت بسیاری از کارشناسان با توجه به تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی و زیست محیطی این جنگ گزینه آتش‌بس و مذاکرات امنیتی بین دو طرف را بهترین راه برای توقف وضعیت کنونی اعلام کرده‌اند. «نوام چامسکی» فیلسوف و زبان شناس برجسته آمریکایی معتقد است سیاست آمریکا نسبت به روسیه مانعی در مسیر تنش‌زدایی در اوکراین است. به گفته وی «سیاست کنونی آمریکا جنگیدن تا آخرین شهروند اوکراین تا نابودی کامل این کشور است» این صاحب‌نظر ۹۴ ساله در تازه‌ترین مصاحبه خود نیز با تاکید بر مواضع قبلی خود درباره جنگ اوکراین گفت: «به اطراف نگاه کنید تقریبا کل دنیا از این وضع رنج می‌کشد. اوکراین از همه بیشتر. بیشتر جهان جنگ اوکراین را جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه می‌بینند که به بهای جان اوکراینی‌ها با هم می‌جنگند. جنگ تشدید می‌شود، اوکراین به سختی رنج می‌کشد و شمار بالایی از تلفات را متحمل شده و ارتش اوکراین ظاهراً تقریباً نابود شده است. اما در این میان آفریقا و آسیا هم هست. احتمالاً جنگ بر حمل‌ونقل و کود تاثیر بزرگی دارد. اروپا در حال زوال و حرکت به سمت صنعتی‌زدایی است که به دلیل قطع روابط تجاری طبیعی‌اش با روسیه است. کل نظام صنعتی آلمان و اروپا مبتی بر تعامل با شرق بود. معادن و نفت که همگی برای صنایع غرب اروپا ضروری است دارد سقوط می‌کند. 
وی افزود: «تمام دنیا به خاطر این جنگ در حال افول است. اما یک استثناء در این میان وجود دارد. اوضاع آمریکا عالی است. قدرت نظامی دشمنش را به بهای کمی تنزل می‌دهد. شرکت‌های سوخت‌های فسیلی از درآمد هنگفتی که از صدور گاز طبیعی مایع از آمریکا به قیمتی بسیار بالاتر از گاز روسیه به دست می‌آید سرمست هستند. سازندگان سلاح اوضاع به کامشان است. صنایع غذایی قیمت‌ها را بالا کشیده‌اند وسودشان سر به فلک کشیده است. پس می‌بینید که از خیلی جهات این جنگ به نفع آمریکا بوده است. وی تاکید کرد: سیاست آمریکا در اوکراین همچنان ثابت است، جنگ باید ادامه بیابد تا شدیداً روسیه را از نفس بیندازد. آمریکا مستقیماً در عرصه جنگ دخالت کرد تا به اوکراین فشار بیاورد که به سوی مذاکرات گام برندارد. چامسکی ادامه داد: اروپایی‌ها چه قدر این اوضاع را می‌پذیرند؟ نمی‌دانیم اما می‌دانیم در کشورهای جهان سوم چه چیزی روی می‌دهد. آنها از شرکت در این جنگ خودداری می‌کنند. کشورهای جهان سوم چندی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ به آمریکا گفتند این جنگ ربطی به ما ندارد و ما به سخن‌پردازی‌های ریاکارانه شما توجهی نمی‌کنیم. ما می‌دانیم منظور شما واقعاً چیست. ما چندین سده است از توحش شما رنج کشیده‌ایم. آنها تنها به آمریکا خندیدند. آنها گفتند ما در این جنگ شرکت نمی‌کنیم و در ‌اندیشه توسعه روابط بازرگانی و دیگر پیوندها با روسیه و به‌ویژه چین هستیم. حتی همپیمانان قدیمی آمریکا نیز مانند کلمبیا بی‌تعارف درخواست آمریکا را رد کرد. وی افزود: آمریکا بسیار منزوی شده است. کشورهای انگلیسی زبان و قاره اروپا برای نخستین بار در تاریخ اساساً منزوی و تنها شده‌اند. شاید 90 درصد کشورهای جهان از تحریم‌ها پیروی نمی‌کنند.
اختلاف در اتحادیه اروپا
همزمان با اظهارات چامسکی درباره عدم تبعیت کشورهای جهان از تحریم‌های ضد روسی آمریکا وزیر خارجه اتریش نیز بعد از نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا به وجود اختلافات داخلی در سران اروپا برای اعمال تحریم ضد روسیه و طرف‌های ثالث اذعان کرد. به گزارش فارس به نقل از تاس«الکساندر شالنبرگ» بعد از نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز جمعه تصریح کرد: «ما نباید جهان را به سیاه و سفید تقسیم کنیم و بگوییم که همه باید به تحریم‌ها ملحق شوند. ما می‌دانیم که این (کار) غیر واقعگرایانه است اما بین آنهایی که به تحریم‌ها ملحق نمی‌شوند و آنهایی که عامدانه تحریم‌ها را دور می‌زنند، تفاوت وجود دارد.» این مقام ارشد اتریشی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین است. الکساندر شالنبرگ همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید گزینه‌ای برای اعمال محدودیت‌های تجاری علیه کشورهای طرف ثالث که تحریم‌های روسیه را دور زده و به انتقال کالاها و اقلام تحریم شده اروپا به روسیه کمک می‌کنند، داشته باشد.وزیر خارجه اتریش با ‌اشاره به تدارک اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید افزود: «بدون تردید ما مذاکرات سختی درباره کشورهای طرف ثالث پیش رویمان داریم». اذعان این مقام ارشد اروپایی به وجود اختلافات درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و طرف‌های ثالث در شرایطی انجام شده که اخیرا برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که اتحادیه اروپا درصدد اعمال تحریم علیه برخی شرکت‌های چینی به بهانه کمک به روسیه است. پیشتر، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور به هرگونه اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های چینی به بهانه جنگ اوکراین، پاسخ قاطع خواهد داد. پنج شنبه گذشته نیز جوزب بورل در نامه‌ای از سران اروپا خواسته بود که با چین بر سر پایان دادن به جنگ اوکراین بر سر میز مذاکره بنشینند.
نگرانی اوکراین
خبر دیگر از اوکراین این که روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» روز جمعه گزارش داد رهبری اوکراین نگران است که اگر نیروهای مسلح این کشور در ضد حمله علیه روسیه به موفقیت ملموس دست پیدا نکند، متحدان غربی از حمایت کیف دست بردارند. ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز نوشته، آندری سیبیگا، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت: این لحظه تعیین‌کننده‌ای برای ما است. سطح حمایت غرب به موفقیت ما بستگی دارد. این نشریه خاطرنشان می‌کند که در پشت درهای بسته، مقامات عالی رتبه اوکراین که «بسیار واقع‌بینانه و عمل گرایانه» اعتراف می‌کنند که بعید است اوکراین بتواند تمام سرزمین‌های از دست رفته را، حداقل امسال بازگرداند. بر اساس این گزارش این نگرانی وجود دارد که یک ضد حمله ناموفق می‌تواند کمک نظامی بیشتر غرب به کیف را زیر سؤال ببرد. در این صورت، متحدان اوکراین نیز می‌توانند فشار بیشتری را برای مذاکرات صلح با روسیه آغاز کنند. سخنگوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به فایننشال تایمز گفت که کاخ سفید باور ندارد که حمله متقابل سرنوشت درگیری را تعیین کند. با این حال، در پشت صحنه، مقامات آمریکایی تکرار می‌کنند که کیف باید در میدان نبرد موفقیت خود را نشان دهد تا کنگره آماده تصویب بسته‌های کمک‌های نظامی جدید باشد.برخی مقامات اروپایی می‌گویند کمک‌هایی که اوکراین از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند مستقل از وضعیت در خط مقدم است، اما اذعان داشتند که این می‌تواند برای آمریکا مهم باشد، به‌ویژه در سال انتخاباتی که توجه واشنگتن به یک موضوع دشوار است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز چند روز پیش با ابزار تردید درباره موفقیت اوکراین در این ضدحمله احتمالی نوشته بود: «اوکراین اعلام کرده است که آمادگی برای تقابل تهاجمی علیه روسیه را تقریبا کامل کرده است و زمانی که این عملیات (در جنوب اوکراین) آغاز شود نقطه عطفی در این جنگ به شمار خواهد رفت. روسیه نیز مدت ۶ ماه است که مواضع خود را در مناطق جنوبی اوکراین مستحکم نموده و عبور از این موانع چالشی بزرگ برای طرف مقابل (اوکراین) خواهد بود.»به نوشته تارنمای سی‌ان‌ان، یگان‌های اوکراینی با در اختیار داشتن تجهیزات جدید برای عبور از موانع دفاعی روسیه نیازمند مجموعه‌ای از هماهنگی، اعمال مانور، زدن پل برای عبور از خندق‌ها هستد که این یک امر بسیار پیچیده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi